Tartalom
Az “új” blended learning fogalom értelmezése |
|
Az új blended learning fogalmának megértéséhez meg kell próbálnunk definiálni azt. A blended kurzusok felsőoktatási intézményekbe bevezetésének tervezése során érdemes figyelembe venni, hogy ahogyan az elearning, a blended képzések is a forprofit szférában jöttek létre elsőként. Kétségtelen, hogy a blended képzési forma számos esetben hatékonyabbá teheti az oktatást. |
Blended learning – fogalomértelmezés és esettanulmányok |
|
Olvasás a blended learning világában |
|
Az utóbbi években kiértékelt olvasáskutatási vizsgálatok szerint[1] az „Olvasók Birodalma” egyre szűkül. Bár, bizonyos értelemben, a korábbinál jóval többet olvasunk, a betűfogyasztáson túlmutató „örömolvasás” azonban egyre inkább háttérbe kerül. Az irodalomolvasás még inkább.[2] Pedig a nem-olvasó ember, óhatatlanul veszít valamit – nem is keveset. |
Olvasás vs. elektronikus tanulás |
|
Az olvasást megosztható közösségi élményként támogató alkalmazások |
|
A következőkben olyan hazai és külföldi alkalmazásokat mutatunk be, amelyek az olvasást megosztható közösségi élményként próbálja népszerűsíteni. A válogatás során arra is törekedtünk, alkalmasak legyenek ötlet, vagy jó gyakorlat szintjén iskolai használatra is, illetve az összegyűjtött tapasztalatok alapján, egy hasonló formában működő, az olvasást örömtelivé tevő alkalmazást tudjunk létrehozni, ezáltal lehetővé téve a felfedezés és a tanulás örömét. |
|
Blended learning alkalmazása alsó tagozatban |
|
Az iskoláknak fel kell készülniük erre, megteremteni az eszközparkot – ezáltal is biztosítva, hogy a jövő olvasóit megfelelően hozzá tudja juttatni e készségek fejlődéséhez. Ez pedig a tanárok, a szülők, a tanárképző intézmények, az iskolai vezetés, a politikai döntéshozók és az oktatáskutatók együttes munkájával, összefogásával valósulhat meg.[3] |
Blended learning alkalmazása alsó tagozatban – Az IKT és az olvasás |
|
ÉRTEM, értő olvasás fejlesztését támogató interaktív tankönyv |
|
[1] lásd: Gereben Ferenc: Olvasás- és könyvtár-szociológiai vizsgálatok Magyarországon. In: Könyvtárosok kézikönyve 4. Szerk.: Horváth Tibor, Papp István, Bp. Osiris Kiadó, 2002
[2] 2010-es olvasáskutatási adatok, OSZK: http://www.scribd.com/doc/44530532/OSZK-olvasaskutatasi-eredmenyek-2010.
[3] IRA (2002): Integrating literacy and technology in the Curriculum. A position statement of the International Reading Association, Newark. www.reading.org.